Petefészek ciszta (cysta)

Dr. Nagyházi - Tóvizi Orsolya

2020-02-20

Petefészek ciszta (cysta)

A menstruációs ciklus zavara című írásomban említettem a PCOS (policisztás ovárium szindróma) nőgyógyászati betegséget, amely szorosan kapcsolódik ehhez a témához is, a petefészek cisztához. Ebben a posztban, most sorra vesszük mit nevez az orvostudomány cisztának és miért fontos ez a női menstruációs ciklus szempontjából.

Petefészek ciszta

Mik azok a ciszták? A ciszta valójában egy úgynevezett tokkal körülvett folyadékkal teli üreg. A petefészek normál működése során is képződnek ilyen folyadéktartalmú képletek a tüszőérés folyamán. Orvosilag akkor nevezzük ezeket a megnagyobbodásokat cisztának, ha a méretük eléri a 4 cm-t.

Amikor már jól láthatóan nagyobbak 4 cm-nél az utalhat kóros folyamatokra és elváltozásokra. Önmagában a petefészek ciszta gyakori jelenség.

Tüszőciszta

A tüszőciszta a leggyakoribb jelenség és vérzési rendellenességeket okozhat. Ha a vérzésed nem pontos, kiszámíthatatlan, szabálytalan időközönként jelentkezik, élénk piros színű és alvadékos, esetleg hosszabb ideig is tart, valamint fájdalommal jár, akkor érdemes szakorvoshoz fordulni.

A legtöbb ilyen ciszta magától esik össze, vagy reped fel. A probléma és a kezelés akkor szükséges, ha a ciszta nem reped fel magától, hanem növekedésnek indul. A tüszőciszta méretét mindenképpen nyomon kell követni, hiszen saját méreténél és súlyánál fogva deformitást okozhat a petefészekben, annak csökkent normál működéséről nem is szólva.

Funkcionális petefészek

Ezek a ciszták szintén a petefészek normál működéséből eredeztethetőek, amelyek kialakulhatnak egy meg nem repedt, de el nem sorvadt tüszőből. Mivel a tüsző nem reped meg, a helyén nem képződik sárgatest. A ciklus folyamán tehát csak tüszőhormonok (ösztrogének) termelődnek, sárgatesthormon (progeszteron) nem. A tüszőrepedés elmaradásának okai ismeretlenek, a szakirodalom a túlzott stresszt vagy szorongást jelöli meg fő oknak.

A női szervezet egyoldalú ösztrogéntermelésének vannak egyértelmű jelei és következményei is. Jellemző a ritka, de nagyon fájdalmas, elhúzódó, alvadékos-darabos vérzés. A látható szövetdarabok a méhnyálkahártya darabjai. Mivel a nyakcsatorna állandóan ovuláció előtti állapotban van, ezért a hüvelyből bőségesen ürül a kristálytiszta, tojásfehérjeszerű nyák.

Sárgatest ciszták

• Sejtes ciszta
    Nagy valószínűséggel féloldaliak, azaz vagy csak a bal, vagy csak a jobb petefészekben képződnek. Nem nagy a méretük és leggyakrabban koraterhességben találkozhatunk velük esetlegesen az UH-on látszódhatnak. Nincs vele semmilyen tennivalónk a sárgatest a terhesség legkésőbb 10. hetéig elsorvad, ilyenkor már a progeszteron hormon termelését a méhlepény veszi át és a petefészek ciszta is felszívódik.

• Tékasejtes ciszta
    Nagyon gyakori meddőség kezelése során, amikor sok ilyen típusú ciszta kialakul, az orvostudomány ezt nevezi hiperstimulációs szindrómának. Clomifén-citrát és/vagy HCG adása kapcsán fordul elő, amikor belső túltermelődésre nagymennyiségű HCG hormon termelő lepényelfajulás, vagy általánosabb esetben ikerterhesség során is előfordulhat.

Hiperstimuláció

Tüszőérést serkentő gyógyszeres kezelés, meddőség esetén alkalmazzák. Ha a beteget túlkezelik, akkor kétoldali tékasejtes ciszták alakulhatnak ki. Laborvizsgálattal az elváltozás eredete deríthető ki, nőgyógyászati UH-al pedig ellenőrizhető kimutatható mindkét petefészek ciszta jelenléte.

Organikus ciszták

A spontán a petefészekben képződő ciszták szervi eredetűek, lehetnek rosszindulatú daganatos vagy nem daganatos eredetűek. Gyakori, hogy az endometriózis után úgynevezett “csokoládé ciszta” marad vissza jellegzetes barna szövedéke miatt. Ezt az orvosi szakma endometriális cisztának is hívja.

Fontos tudni, hogy a ciszták önmagukban nem jelentenek vészhelyzetet, tehát nem kell feltétlenül műteni vagy gyógyszeresen kezelni a pácienst. Ez mindig az adott ciszta típusától, jellegzetességeitől, elhelyezkedésétől és méretétől függ valamint, hogy okoz-e szervi panaszokat.

Jellemzően az életmód megváltoztatása:

• az étrend megfelelő beállítása,
  • sportolás és a káros szenvedélyek elhagyása, csökkentése

megoldja a páciens ilyen jellegű problémáit, valamint egy sor kedvező jellemző kíséri ezeket a változtatásokat (erőnlét és általános közérzet javulása, testsúly csökkenése, testösszetétel kedvező változása).

Amennyiben azonban olyan mértékű vagy típusú az elváltozás vagy a petefészek ciszta mérete, amely különböző kellemetlen kompressziós tüneteket okoz (pl.: gátolt bélműködés, vesemedence gyulladás, hasfal előredomborodás, petefészek csavarodás), abban az esetben előfordulhat, hogy műtéti úton fogják a szakemberek eltávolítani.

Kikocsányosodott (vékony nyél végén függő ciszta) viszont valóban vészhelyzeti állapotot idézhet elő, rendkívül heves hasi fájdalmat okozhat a kocsány megcsavarodása, ezért azonnali műtéti előjegyzést igényel.

PCOS (policisztás ovárium szindróma)

Miután sorra vettem a leggyakoribb és legáltalánosabb cisztikus elváltozásokat a petefészekben, szót ejtek egy kicsit részletesebben a leginkább félt kórról a policisztás ovárium szindrómáról. Azt rögtön az elején szeretném kijelenteni, hogy leginkább kórkép-diagnózisról beszélhetünk ebben témában, ugyanis a diagnosztizált PCOS valójában egy kórós, nem ideális állapot, amely ellen lehet és kell is tenni.

A PCOS leggyakoribb tünete a több hónapban egymás után kimaradt menstruáció. Az is nagyon feltűnő, ha egyik hónapban jóval kevesebb a vérzés mennyisége, ezért érdemes figyelni, hogy az azt követő hónapban milyen mértékű a vérmennyiség. Amennyiben kimarad a vérzésed és a terhességi teszt negatív, azonnal kérj időpontot a nőgyógyász orvosodtól a helyzet kivizsgálására.

PCOS körkép

A kutatások szerint a PCOS nem csak menstruációs zavarokat okoz, hanem az egész női szervezet hormonháztartását kedvezőtlenül vagy kórosan befolyásolja. Alapjában véve egy belgyógyászati-endokrinológiai kórkép, amire endokrinológiai vagy bőrgyógyászati tünetek együttes fennállása hívja fel a figyelmet. Ugyanakkor nincs két ugyanakkor, ugyanolyan tünetegyüttest produkáló páciens. Nagyon sok PCOS-es páciens esetében megfigyelhető a 35-40 éves korra kialakult szénhidrátanyagcsere-zavar vagy inzulinrezisztencia, adott esetben egyenesen cukorbetegség.

A női szervezetben jellemzően hosszú folyamat alatt alakul ki a hormonzavar, nem egyik hónapról a másikra. A tünetek valószínűleg éveken keresztül jelentkeznek úgy, hogy téves hozzáállás miatt tudomást sem vesznek róluk. Sok páciensen a tüneteknek csak egy két része jelentkezik, sőt, van aki kizárólag az UH-on jelentkező jellegzetes többszörös ciszta jelenlétén döbben meg igazán, mert semmilyen más tünete nem volt előtte.

A PCOS kialakulása és okai a mai napig nem ismertek. Genetikai tényezők, életmód és környezeti hatások mind-mind szerepet játszhatnak a kialakulásában és megjelenésében.

Gyakori, hogy a PCOS kivizsgálás során az LH/FSH hormon aránya magas, ami meggátolhatja a petesejtek érését és a tüszőrepedést. A petesejt növekvő tesztoszteron termelése szintén gátolja a további FSH hormon kiválasztást, emiatt a petefészek fokozatosan és lassan degenerálódik, sorozatos ciszták alakulnak ki.

PCOS tünetek

Jellegzetes PCOS-re utaló tünetek, amelyek együttes fennállása nagy valószínűséggel diagnosztizálja a PCOS-t.

• meddőség (több mint 1 éve sikertelen teherbeesési próbálkozások),
  • kimaradt menstruáció,
  • sok apró vagy különböző méretű ciszta a petefészekben (jellegzetes UH kép),
  • aknés, pattanásos bőr az áll vonalában,
  • emelkedett inzulinszint, inzulinrezisztencia, vagy már cukorbetegség,
  • szőrösödés az arcon és a testen (ami már gyantáztatásra készteti a pácienst),
  • hajhullás vagy férfias jellegű (mikiegér vonal) kopaszodás, vagy ritkuló hajvonal,
  • kifejezetten has körméret növekedés és hízás, túlsúly, nehézkes fogyás.

PCOS diagnosztizálása

Többféle módszer van a PCOS diagnosztizálására, Magyarországon is az úgynevezett Rotterdami kritériumok alapján történik meg a diagnózis felállítása. A diagnózis akkor állítható fel, ha az alábbi kritériumok közül 2 fennáll.

• a peteérés és tüszőrepedés időleges elmaradása, vagy végleges megszűnése,
  • androgén (férfihormon) túlsúly klinikai és/vagy laboratóriumi jelei,
  • ultrahanggal igazolt PCO,
  • Nem más hormonális betegség okozza a tüneteket.

PCOS kezelése

A kezeléshez több szakma és a páciens kizárólagos együttműködésére van szükség. A kezelésben kiemelt fontosságú az étkezés és életmód rendbetétele, továbbá a rendszeres fizikai aktivitás életmódba illesztése.

A legfontosabb kezelési összetevők:

• Testsúly optimalizálás,
  • Rendszeres, kis mennyiségű étkezések,
  • Rendszeres testmozgás,
  • Gyógyszeres kezelés (szükség esetén),
  • Drilling műtét.

Mivel a PCOS-el rendszerint az inzulinrezisztencia is feltűnik a kórképben, dietetikus vagy gasztroenterológus orvos által beállított étrend-javaslat szükséges.

PCOS gyógyszeres kezelése

A gyógyszerek a fenti kezelés kiegészítő kezeléseként szolgálnak. A kezelőorvos feladata eldönteni, hogy a kiegészítő gyógyszeres kezelést alkalmazza-e a páciensénél vagy elégnek tartja az életmód-változtatást.

Étrendkiegészítők is sikerrel alkalmazhatók a kezelés részeként, a vitamin és ásványi anyag pótlás jegyében. Ilyen anyagok, amelyek jó hatással vannak a szervezetre:

• mio-inozitol
  • folsav
  • D-vitamin

Forrás : nogyogyaszatikozpont.hu/pcos, endokrinkozpont.hu/pcos, medicoverkorhaz.hu/egeszseg-a-z/policisztas-ovarium-szindroma

Gmail

4 db komment érkezett a(z) “Petefészek ciszta (cysta)” cikkünkre

1. Lukács attiláné

Üdv! Lenne egy pár kérdésem. Novemberben lett le vetetve, a spirálom, és azóta, sem áldott állapotba nem esek hanem, a mensszesz, is nagyon rendszertelenűl, jön meg.. van mikor csak 15-napos a ciklus van mikor 20 nap. De most már minden alkalommal, fájdalmasabb és ami még furább, hogy a hasfalam annyira fáj, és érzékeny, zsibbad. De csak addig még el nem.mulik a menszesz (2- császárom volt) ön szerint nagy a baj? Ellőre is köszönöm
    T. Lukács attiláné

2. Jó napot nekem több hónapja fáj már a hasam együtt létt alatt pedig még jobban és aztán nagyon beteg vagyok az együtt lett után. Mint tudni kell a páromnak nincs nagy farka inkább szerintem átlagos szóval biztos hogy nem ez miatt fáj. Van mikor kevesebb a menzesz van mikor több de közben nagyon durva fájdalmam van már régebb óta sajnos 🥺. A hasam mindig minden nap fáj már nincs olyan hogy nem fájna már mostanában. Alhasi fájdalmam van és kemény is a hasam nagyon az alhasi résznél mint kétt petefészek fölötti részén megvan dagadva a hasam. Mikor pisilnem kell akkor is fáj föl fázva nem vagyok mert már voltam és tudom mien ezért biztos 🙁 hogy más miatt van amikor fájdalmam van bele nyilal a szemérem csontomba is és hátul is nagyon fáj derék tájon és a fenék csont forgó csont minden belül olyan mintha szétakkarna szakadni a hasam ban egyre kevesebbet estem iszom keveset pihenek a fájdalmim miatt 🥺 kellene valami rosszra gondolnom?
    Kérem adjon tanácsot.!! 🙏 Köszönöm szépen 😍 előre is ☺️

1. Szia! Tapasztalatból írom, hogy a felsorolt tüneteid alapján lehet endometriózis. Mindenképp keress fel egy hozzáértő dokit és vizsgáltasd ki magad! Nekem kb. 13 év után derült ki a betegségem, mindenképp derítsd ki mi áll a háttérben!

3. Pingback: Endometriózis okai és kezelése - Dr. Nagyházi Orsolya

Kérdése van? Szóljon hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük